Παρακαλείσθε να γράψετε ένα σύντομο κείμενο που θα περιγράφει τις μέχρι τώρα σπουδές, την επαγγελματική σας ιδιότητα και απασχόληση ή ό,τι άλλο επιθυμείτε να μοιραστείτε για εσάς, προκειμένου να γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας. Ακόμη μπορείτε να τοποθετηθείτε σχετικά με το τι περιμένετε από το μάθημα και από τη διδάσκουσα της ομάδας σας.
|
Η τέχνη και η επιστήμη των ερωτήσεων είναι η πηγή κάθε γνώσης. Thomas Berger |
Εδώ μπορείτε να τοποθετείτε και να συζητάμε προβληματισμούς, απορίες και θέματα που προκύπτουν σε σχέση με το μάθημά μας, ώστε να ενημερώνεται όλη η ομάδα.
Το μάθημα «Μαθησιακές Δυσκολίες» που προσφέρεται στο τρέχον ακαδημαϊκό εξάμηνο είναι υποχρεωτικό και καταλαμβάνει δεσπόζουσα θέση στα περιεχόμενα του προγράμματος. Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στη μελέτη βασικών θεματικών του πεδίου των Μαθησιακών Δυσκολιών. Παρουσιάζει τις σύγχρονες προσεγγίσεις για την έννοια, τη συχνότητα του φαινομένου, τις βασικές αιτιολογικές προσεγγίσεις, τα χαρακτηριστικά μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς επίσης και τις βασικές διαστάσεις της αξιολόγησης.
Το μάθημα έχει ως στόχο να εφοδιάσει τον εκπαιδευόμενο με επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους υποστήριξης παιδιών σχολικής ηλικίας με Μαθησιακές Δυσκολίες. Αναλύει τις κατάλληλες στρατηγικές μάθησης, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών και παρουσιάζει μία σειρά δραστηριοτήτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για τη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων του διδακτικού τους έργου στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά. Τέλος, παρέχει μεθόδους ενίσχυσης του ψυχοκοινωνικού τομέα και εξετάζει την ανάγκη για την έγκαιρη και ολιστική αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών.
Πιο συγκεκριμένα:
Στόχος μας θα είναι μέσα από το μάθημα:
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να έχετε κατακτήσει τα ακόλουθα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Σε επίπεδο Γνώσεων:
[1.1] Κατανοήσετε τη συνθετότητα αλλά και τους σύγχρονους επιστημονικούς προβληματισμούς γύρω από το πεδίο των Μαθησιακών Δυσκολιών, όπως αυτά αντανακλώνται στα ζητήματα εννοιολογικού προσδιορισμού, δυσκολιών οριοθέτησης, αιτιολογίας και ετερογένειας του πληθυσμού με Μαθησιακές Δυσκολίες.
[1.2] Εξοικειωθείτε με τα θεωρητικά μοντέλα εκμάθησης της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών και να κατανοήσετε εις βάθος τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ταπαιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες στα πεδία αυτά.
[1.3] Κατανοήσετε την αναγκαιότητα της ύπαρξης του ρόλου σας ως ερευνητών στο πλαίσιο της τάξης για τον εντοπισμό και τη μελέτη των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σας που αποτυγχάνουν στη σχολική τάξη
[1.4] Κατανοείτε τη σημασία ύπαρξης σχολείων «φιλικών» προς τις Μαθησιακές Δυσκολίες.
Σε επίπεδο Δεξιοτήτων:
[2.1] Εξοικειωθείτε με τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες σε μία συστοιχία γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων (π.χ., μνήμη, φωνολογική επίγνωση).
[2.2] Εξοικειωθείτε με παραδείγματα διδακτικών προσεγγίσεων και δραστηριοτήτων που έχουν ως στόχο τη βελτίωση των δυσκολιών στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά.
[2.3] Διασυνδέσετε τη θεωρία και την έρευνα με την πράξη έτσι ώστε να είστε σε θέση να υποστηρίζετε τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες που μπορεί να συναντήσετε στις τάξεις σας μέσα από την εφαρμογή στοχευμένων ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων.
Σε επίπεδο Ικανοτήτων:
[3.1] Αποκτήσετε γνώσεις σχετικά με τη συναισθηματική εξέλιξη των μαθητών/-τριών με Μαθησιακές Δυσκολίες και την κοινωνική αποδοχή από τους συνομηλίκους τους.
[3.2] Συνεργάζεστε αποτελεσματικά με τους γονείς των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και τις δομές παροχής υπηρεσιών για παιδιά και εφήβους με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Εδώ μπορείτε να βρείτε χρήσιμο παιδαγωγικό υλικό για τις Μαθησιακές Δυσκολίες για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
(το υλικό αυτό είναι για προσωπική σας χρήση και δεν αποτελεί εξετάσιμη ύλη του μαθήματος)
Μάθημα |
DPSYC 506: Μαθησιακές Δυσκολίες |
|||||
Όνομα καθηγήτριας |
Δρ. Ειρήνη Ζέρβα |
|||||
ΟΜΑΔΑ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
ΟΜΑΔΑ 506/17 |
|||||
Τηλεδιάσκεψη |
1η |
2η |
3η |
4η |
5η |
6η |
Προβλεπόμενη ημερομηνία διεξαγωγής τηλεδιάσκεψης |
26/2/2025 Ημέρα Τετάρτη Ώρα 17:00-19:00
|
12/3/2025 Ημέρα Τετάρτη Ώρα 19:00-21:00 |
28/3/2025 Ημέρα Παρασκευή Ώρα 17:00-19:00 |
12/4/2025 Ημέρα Σάββατο Ώρα 12:00-14:00
|
2/5/2025 Ημέρα Παρασκευή Ώρα 17:00-19:00 |
24/5/2025 Ημέρα Σάββατο Ώρα 12:00-14:00
|
Στόχος των εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων είναι να εμβαθύνετε σε θέματα που άπτονται των Μαθησιακών Δυσκολιών.
Οι δραστηριότητες αυτές αναρτώνται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού εξαμήνου.
Για το συγκεκριμένο μάθημα απαιτείται η ενασχόληση με τις ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4) δραστηριότητες που υπάρχουν στις ενότητες 4, 6,9 και 11.
Αν δεν εκτελεστεί έστω και μια από τις βαθμολογούμενες υποχρεωτικές δραστηριότητες τότε ο βαθμός στην τελική βαθμολογία και στην αντίστοιχη στήλη του βαθμολογίου θα είναι «0» και θα πρέπει να επαναλάβετε την δραστηριότητα (μεγαλύτερη σε έκταση) στην επαναληπτική εξεταστική.
Για περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες παρακαλώ δείτε το συνημμένο αρχείο.
Οι 12 Δραστηριότητες Αυτοαξιολόγησης σας βοηθούν να ελέγξετε τον εαυτό σας ως προς το βαθμό κατανόησης μετά από τη μελέτη κάθε θεωρητικής ενότητας και δεν βαθμολογούνται.
Εδώ μπορείτε να δείτε το θέμα και τις οδηγίες για τη γραπτή εργασία εξαμήνου.
ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 12/05/2025 (23:59)
Εδώ μπορείτε να βρείτε τη φόρμα για το εξώφυλλο που θα πρέπει να διαθέτει η εργασία σας καθώς και τον τρόπο που θα πρέπει να μορφοποιηθεί η εργασία σας.
Εδώ μπορείτε να δείτε αρχεία με παραδείγματα γραφής βιβλιογραφικών αναφορών και πηγών σύμφωνα με το σύστημα κωδικοποίησης της APA 7 (Αmerican Psychological Association)
ΣΗΜΕΙΩΣΗ!!
Εδώ μπορείτε να δείτε τα κριτήρια βαθμολόγησης της εργασίας εξαμήνου.
Εδώ μπορείτε να δείτε την κατανομής βαρύτητας των επιμέρους βαθμών επί % στον τελικό βαθμό βαθμό του μαθήματος.
Παρακαλώ ενημερωθείτε από το συνημμένο αρχείο σχετικά με τον Kανονισμό του Πανεπιστημίου για την Κειμενική Ομοιότητα/Λογοκλοπή που αφορά στην εργασία εξαμήνου.
Σε αυτό το χώρο μπορείτε να υποβάλετε την εργασία του εξαμήνου.
Η ανάρτηση της εργασίας γίνεται μία μοναδική φορά και θα είναι εφικτή από τις 02/04/25.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής είναι:
Οι βαθμοί σας θα είναι ορατοί στην πλατφόρμα σας στις 28 Μαΐου 2025.
Διαδικτυακά Σεμινάρια APA Referencing Style
https://apastyle.apa.org/instructional-aids/tutorials-webinars
Παραπομπές με το APA (APA Referencing Style – How to)
Επιλέξτε ένα από τα διαγνωστικά μοντέλα που παρουσιάστηκαν στην ενότητα αυτή και συζητήστε την εφαρμοφή του στην εκπαίδευση, παραθέτοντας και σχετικά παραδείγματα.
Στη συνέχεια καταθέστε την απάντησή σας στο φόρουμ συζήτησης.
Η απάντησή σας να μην ξεπερνά τις 250 λέξεις (60 λεπτά).
Να επιλέξετε από το διαδίκτυο ένα βίντεο μικρής διάρκειας το οποίο να αναφέρεται σε παιδί με διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών και να καταγράψετε τα χαρακτηριστικά που εντοπίζετε.
Καταθέστε την απάντησή σας στο φόρουμ και στη συνέχεια συζητήστε την απάντησή σας με τους συμφοιτητές σας στο ίδιο φόρουμ.
(Η απάντησή σας να μην ξεπερνά τις 250 λέξεις - 60 λεπτά).
Στους παρακάτω συνδέσμους παρουσιάζονται δύο δραστηριότητες που αφορούν στην αξιολόγηση των μαθητών σε επίπεδο φωνολογικής επίγνωσης, που μπορούν όμως να χρησιμοποιηθούν και για τη βελτίωση της φωνολογικής επίγνωσης των μαθητών γενικά.
Video με τίτλο: Δυσλεξία: Δραστηριότητα Φωνολογικής Επίγνωσης 1.
Έχοντας υπόψη σας τα πιο πάνω βίντεο, να παρουσιάστε δύο δικά σας παραδείγματα, στα οποία μαθητές εμφανίζουν ορισμένα από τα χαρακτηριστικά των Μαθησιακών Δυσκολιών στην ανάγνωση.
Παρουσιάστε και συζητήστε 2 πρακτικές που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε ως εκπαιδευτικοί για να βοηθήσετε τους συγκεκριμένους μαθητές.
(Η απάντησή σας να μην ξεπερνά τις 400 λέξεις - 60 λεπτά).
Αφού ανεβάσετε την απάντησή σας στο φόρουμ, σχολιάστε τις απαντήσεις τουλάχιστον δύο συμφοιτητών σας.
Ο Γιάννης είναι 8 ετών, φοιτά στη Β’ τάξη του Δημοτικού και παρουσιάζει έντονες δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου. Πιο συγκεκριμένα, τα κείμενα που παραγάγει είναι μικρά σε μέγεθος, με ατελές περιεχόμενο, με προβλήματα στην ορθογραφία και στη στίξη. Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί είναι περιορισμένο και ο γραπτός του λόγος παρουσιάζει φτωχή σύνταξη.
Δημιουργήστε μια σειρά από δραστηριότητες (2 δραστηριότητες) και πρακτικές (2 πρακτικές), που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη προκειμένου να βοηθηθεί ο Γιάννης.
Η απάντησή σας να μην ξεπερνά τις 300 λέξεις (60 λεπτά).
Καταληκτική ημερομηνία παράδοσης: 24/03/2025 (23:59)
Παρακολουθείστε το πιο κάτω βίντεο με προσοχή:
My world without numbers
Στο συγκεκριμένο βίντεο παρουσιάζονται οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει τόσο κατά την παιδική ηλικία, όσο και κατά την ενηλικίωση ένα άτομο με Δυσαριθμησία.
Αφού κατανοήσετε τις τρεις κατηγορίες μαθητών που προτάθηκαν από τον Geary (2004) και έχοντας υπόψη σας το πιο πάνω βίντεο, εξηγήστε τα λάθη που συνηθίζουν να κάνουν οι μαθητές της κάθε κατηγορίας. Ποια κατηγορία μαθητών θεωρείτε ότι παρουσιάζει πιο εκτεταμένα προβλήματα στα μαθηματικά; Να αναφέρετε και να περιγράψετε 2 μεθόδους αναπαράστασης της μαθηματικής γνώσης που θα χρησιμοποιούσατε για να βοηθήσετε τους μαθητές της κάθε κατηγορίας;
Αφού αναρτήσετε την εργασία σας στο φορουμ, επιλέξτε να διαβάσετε και να σχολιάστε την εργασία κάποιου άλλου συμφοιτητή σας, προτείνοντάς του τρόπους βελτίωσης των μεθόδων που έχει παρουσιάσει.
Η απάντησή σας να μην ξεπερνά τις 500 λέξεις (60 λεπτά).
Για την ολοκλήρωση της δραστηριότητας αυτής, θα πρέπει να χωριστείτε σε ομάδες. Ανατρέξτε στο moodle στην περιοχή Participants και εντοπίστε τα άλλα μέλη της ομάδας σας, επικοινωνήστε μαζί τους με το mail ή το chat, κάνοντας μια σύντομη παρουσίαση του εαυτού σας και ορίστε έναν συντονιστή για την ομάδα σας. Οι ομάδες που θα πρέπει να σχηματιστούν είναι περίπου 4-5. Η ομάδα σας θα πρέπει να απαντήσει σε όσα περιγράφονται παρακάτω.
Διαβάστε το πιο κάτω άρθρο με προσοχή και απαντήστε τεκμηριωμένα στα εξής:
Οδηγίες Ολοκλήρωσης της δραστηριότητας:
--> Με βάση τις οδηγίες που έχουν δοθεί στο κάθε μέλος της ομάδας από τον συντονιστή της, να αναπτύξετε το ερώτημα που σας έχει ανατεθεί και να το επικοινωνήσετε και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας. Συζητήστε τις απαντήσεις σας και με βάση τις παρατηρήσεις που θα γίνουν, διαμορφώστε την απάντησή σας, ώστε να απηχεί τη θέση όλης της ομάδας. Για την καλύτερη συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας σας μπορείτε να αξιοποιήσετε μέσα εξ αποστάσεως επικοινωνίας της επιλογής σας.
--> Όταν ολοκληρώσετε, αναρτήστε τις απαντήσεις στην πλαρφόρμα στον σχετικό σύνδεσμο. Η απάντησή σας δε θα πρέπει να ξεπερνά τις 300 λέξεις (60 λεπτά).
Η απάντησή σας δε θα πρέπει να ξεπερνά τις 300 λέξεις (60 λεπτά).
Καταληκτική Ημερομηνία κατάθεσης: 05/04/25 (23:59).
Έχετε χωριστεί σε ομάδες. Η κάθε ομάδα θα αναλάβει τη δημιουργία μιας παρουσίασης στη συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων ενός σχολείου με θέμα: «Αξιολόγηση των Μαθησιακών Δυσκολιών».
Μαζί με την ομάδα σας ετοιμάστε μια παρουσίαση κάνοντας αναφορά σε όσα είναι χρήσιμα να γνωρίζουν οι συνάδελφοί σας στο σχολείο για τη διαδικασία αξιολόγησης των Μαθησιακών Δυσκολιών από την πλευρά του εκπαιδευτικού, παρουσιάζοντας και κάποιες ιδέες για εκπαιδευτική αξιολόγηση μέσα στην τάξη.
Η απάντησή σας να μην υπερβαίνει τις 500 λέξεις (60 λεπτά).
Διδάσκετε στη Β’ τάξη Δημοτικού. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς προσέξατε πως ένας μαθητής σας αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στον γραπτό λόγο. Με ποιον τρόπο θα αξιολογήσετε ως εκπαιδευτικοί τον γραπτό του λόγο και πώς θα ενημερώσετε επαρκώς τον ψυχολόγο του σχολείου σας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει;
Αναπτύξτε ένα σχέδιο δράσης μέσα από το οποίο θα μελετάτε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.
Η απάντησή σας δε θα πρέπει να ξεπεράσει τις 400 λέξεις (60 λεπτά).
Ένας συνάδελφός σας, εκπαιδευτικός, διδάσκει στη Β’ Τάξη Δημοτικού και έχει στην τάξη του έναν μαθητή, ο οποίος αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στην ευχέρεια και την κατανόηση. Συγκεκριμένα, ο μαθητής εμφανίζει χαμηλή ταχύτητα επεξεργασίας ακουστικών πληροφοριών και δύσκολα μπορεί να συγκρατήσει, αλλά και να αξιοποιήσει τη σημασία των λέξεων. Να εισηγηθείτε 2 στρατηγικές στον συνάδελφό σας, τις οποίες θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μέσα στην τάξη, προκειμένου να μπορέσει να βοηθηθεί ο μαθητής του.
Όταν ολοκληρώσετε τη δραστηριότητά σας, αναρτήστε την στον σχετικό σύνδεσμο στην πλατφόρμα σας.
Η απάντησή σας δε θα πρέπει να ξεπεράσει τις 250 λέξεις (60 λεπτά).
Καταληκτική Ημερομηνία κατάθεσης δραστηριότητας: 08/05/25 (23:59)
Διαβάστε το πιο κάτω σενάριο και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
«Η Μαρίνα είναι μαθήτρια της Δ’ τάξης Δημοτικού. Κάθε φορά που της ζητείται να συντάξει ένα κείμενο, ξεκινά χωρίς σχεδιασμό τη συγγραφή του θέματος, παραγάγει μικρά κείμενα με ατελές περιεχόμενο, δεν ξεκινά τις προτάσεις με κεφαλαίο γράμμα, δεν βάζει τόνους και τελείες και δεν αφιερώνει χρόνο στην αναθεώρηση του κειμένου».
Ποιες εισηγήσεις θα δίνατε στον εκπαιδευτικό της Μαρίνας, ώστε ο σχεδιασμός των μαθημάτων διδασκαλίας να γίνει με τέτοιον τρόπο, που να βοηθά στη βελτίωση των αδυναμιών της Μαρίνας στη γραπτή έκφραση;
Η απάντησή σας δε θα πρέπει να ξεπεράσει τις 400-450 λέξεις (60 λεπτά).
Ακολουθεί ετεροαξιολόγηση: αφού καταθέσετε την εργασία σας στον αντίστοιχο σύνδεσμο, η εργασία σας θα αξιολογηθεί από 1 συμφοιτητή σας κι εσείς αντίστοιχα, θα αξιολογήσετε την εργασία ενός άλλου συμφοιτητή σας με βάση την πιο κάτω ρουμπρίκα. Όταν ολοκληρώσετε την αξιολόγησή σας, ανταλλάξτε απόψεις και εισηγήσεις μεταξύ σας. Για να γίνει η ετεροοαξιολόγηση, επιλέξτε έναν μόνο συμφοιτητή σας για να ανταλλάξετε τις εργασίες σας.
Δημιουργήστε ένα φυλλάδιο για εκπαιδευτικούς, στο οποίο θα παρουσιάζονται τρόποι με τους οποίους μπορούν να ενισχυθούν τα κίνητρα και οι ψυχοκοινωνικές δεξιότητες των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Ανεβάστε το φυλλάδιό σας στο σχετικό φόρουμ. Η απάντησή σας θα πρέπει να περιοριστεί στις 200 λέξεις (60 λεπτά).
Θα ακολουθήσει ψηφοφορία για το ποιο φυλλάδιο παρουσιάζει με τον πιο ευσύνοπτο και εύληπτο τρόπο τις κατάλληλες πληροφορίες.